Könyvtárostanár szak
Szakmai záróvizsga tételsor
osztatlan tanárszak és rövid ciklusú tanári mesterszak
- Az iskolai könyvtárak nemzetközi és hazai rendszere, tevékenységüket irányító és támogató szakmai szervezetek.
- Az iskolai könyvtár szervezete, helye az oktatási intézményben. Az iskolai könyvtár kapcsolata a könyvtári rendszer más könyvtártípusaival. A kettősfunkciójú könyvtárak sajátosságai a különböző társadalmi környezetben. Az integráció lehetőségei.
- Az iskolai könyvtárakat érintő stratégiai tervek. Lokális stratégiai tervezés. Az iskolai könyvtárakat érintő főbb jogszabályok.
- Az iskolai könyvtár új modellje: hagyományos könyvtártól a forrásközpontig. Információs és kommunikációs trendek.
- A gyűjteményszervezés és specifikumai az iskolai könyvtárban. Formai és tartalmi feltárási szempontok, haza és nemzetközi gyakorlat. Az információkereső nyelvek megoldásai, a tartalmi feltárás hazai és nemzetközi gyakorlata, eszközrendszere.
- Az iskolai könyvtár népszerűsítésének célja, eszközei, módszerei. PR és marketing.
- Az olvasás helye és szerepe a mai társadalomban. Olvasáskutatás. Az olvasásértés és megértés problémái. Nemzetközi és hazai felmérések.
- A klasszikus és modern gyermekirodalom jeles képviselői. A gyermek olvasó világa: verstanítás, mesetanítás, együttolvasás.
- Hagyományos és elektronikus tájékoztatás eszközei a könyvtári rendszerben. Pedagógiai információs rendszerek.
- A könyvtárhasználóvá nevelés folyamata, módszerei, eszközei. A könyvtári órák során alkalmazható eljárások.
Könyvtárostanár szak
Szakmódszertan tételsor
osztatlan tanárszak és rövid ciklusú tanári mesterszak
- A könyvtárhasználat tanításának nevelési szerepe, feladatai (olvasóvá és könyvtárhasználóvá nevelés, az önálló tanulásra nevelés stb.).
- A könyvtárpedagógia kapcsolódási pontjai más tudományágakkal, a könyvtárhasználat-tanítás pedagógiai hátterének kontextusa (konstruktivista pedagógia, problémaalapú tanulás).
- A könyvtárostanár tervezőmunkája, a könyvtárhasználat tanításának tartalmi szabályozása (NAT, kerettantervek). A könyvtárpedagógusi pályakép, szerepkör, tevékenység, etikai kívánalmak.
- A könyvtárhasználat-tanítási és -tanulási folyamat tervezése (az RJR-modell, a tervezés szintjei, a könyvtárpedagógiai munka).
- A könyvtárhasználat tanításának eszközei; a forrásalapú tanulás a könyvtárhasználati órákon, szakórákon.
- Főbb tanulásszervezési és oktatási módszerek, ezek alkalmazhatósága a könyvtárhasználati órákon.
- A kooperatív tanulásszervezés, projektoktatás a könyvtárhasználat-tanítás során.
- A tanórán kívüli könyvtárhasználati foglalkozások módszertani vonatkozásai.
- A könyvtárhasználati tehetséggondozás módszertani vonatkozásai.
- Az iskolai könyvtár mint innovatív tanulási környezet. Az IKT és a web.2.0-ás eszközök használata a könyvtárhasználat tanításában.